Home Ik zoek hulp Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Ik heb een vraag over:

Beschermingsbewind en budgetbeheer lijken erg op elkaar. Wij noemen het daarom allebei dienstverlening. Het verschil is dat beschermingsbewind via de rechtbank loopt. Dit kan goed zijn als je bijvoorbeeld in een erg moeilijke situatie zit. Dan is het fijn als een bewindvoerder meer voor jou kan en mag doen dan een budgetbeheerder. Budgetbeheer is juist makkelijker om op te starten of te stoppen omdat dat een afspraak tussen jou en ons is. In beide gevallen moeten we goed met elkaar samenwerken.

Wij regelen in principe al jouw geldzaken. Denk hierbij aan taken zoals de belastingaangifte, de betaling van vaste lasten, bijstandsaanvragen, toeslagen, contact met instanties, schuldregeling en postbeheer. Het doel van de dienstverlening is om jouw geldzaken zo goed mogelijk op orde te houden en om je te helpen met jouw doelen.

Dit verschilt per klant. Tijdens een intakegesprek bepalen wij dat samen met jou. Het hangt vooral af van jouw persoonlijke situatie en jouw doelen.

Bij beschermingsbewind wordt er geen vaste einddatum afgesproken. Meestal duurt een traject tussen de 1,5 en 5 jaar. Uiteindelijk beslist de rechtbank hoe lang het bewind nodig is. Bij een bewind wat gestart is vanwege problematische schulden eindigt de maatregel vanzelf na 5 jaar. Als je geen schulden meer hebtdan eindigt het bewind eerder.  Als het bewind op geestelijke of lichamelijke grond is uitgesproken dan is er geen vaste einddatum.

Als je voor budgetbeheer kiest dan maken wij samen met jou afspraken over hoe lang de dienst gaat duren.

Bij beschermingsbewind loopt dit via de rechtbank. Als je geen reden meer ziet voor het bewind dan kan je contact opnemen met je bewindvoerder om dit te bespreken. Je kunt ook altijd zelf een schriftelijk verzoek opsturen naar de rechtbank om het bewind te beëindigen. Informatie vind je hier: Einde bewind

Bij budgetbeheer kunnen wij samen met elkaar de einddatum bespreken. Dan kiezen we een goed moment uit om te stoppen. Bijvoorbeeld na een afbouwtraject.

  • Als de administratie niet meer te overzien is.
  • Als de (financiële) post niet meer wordt geopend.
  • Als er (grote) betalingsachterstanden zijn ontstaan.
  • Als er hoge schulden zijn.
  • Als er geen overzicht meer is over de financiën.

 Ja,  budgetbeheer kan schriftelijk worden stopgezet met een opzegtermijn van 1 maand. Deze periode hebben wij nodig om jouw financiën weer over te dragen aan jou.

Beschermingsbewind is een maatregel van de kantonrechter voor mensen die vanwege schulden of door lichamelijke of geestelijke toestand niet zelf hun geldzaken kunnen regelen. Wij voeren beschermingsbewind uit.

De Wettelijke Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP) is er om schulden op te lossen als overleg met schuldeisers ("minnelijke regeling") niet werkt. Een WSNP-bewindvoerder zorgt ervoor dat de schuldeisers zoveel mogelijk geld krijgen. Wij doen geen WSNP bewindvoering.

Beschermingsbewind en WSNP gaan vaak samen. De beschermingsbewindvoerder handelt primair in het belang van de klant. De WSNP-bewindvoerder moet ook het belang van de schuldeisers goed in de gaten houden.

Nadat de intake is geweest en al jouw gegevens zijn verwerkt, duurt het slechts een aantal werkdagen voordat budgetbeheer gestart kan worden.  

Bij beschermingsbewind duurt het een aantal weken nadat alle formulieren door de rechtbank zijn ontvangen. Dit komt doordat de rechtbank het bewind moet uitspreken. 

Als iemand onder bewind wil komen zal Nieuw Vaarwater samen met jou het verzoek naar de rechtbank sturen. Dit verzoek moet worden ingeleverd bij de kantonrechter met de juiste documenten. 

Op de website van de Rechtspraak staat meer informatie.

Als je bent aangemeld bij Manna Support wordt je geholpen door een vast team van 3 of 4 personen. Zij zijn jouw contactpersonen en gaan jouw geldzaken regelen.

De aanmelding begint altijd met het invullen van een aanmeldformulier. Nadat deze is ingevuld spreken wij graag met jou af om kennis te maken. Tijdens deze kennismaking nemen we samen met jou alle documenten nog een keer door en kunnen wij eventuele vragen beantwoorden. 

Wij beginnen met het uitkeren van leefgeld zodra wij jouw inkomsten ontvangen op de beheerrekening. 

Dit hangt af van hoe het met jouw geldzaken en jouw doelen gaat. Wij maken samen afspraken over hoeveel leefgeld je in jouw situatie kunt ontvangen.

Elke dag voeren we twee keer betalingen uit. De eerste is aan het einde van de ochtend en de tweede is aan het eind van de middag. Het geld wordt meestal in de eerste ronde gestort. Dit betekent dat jouw leefgeld meestal aan het begin van de middag op jouw rekening staat. 

Het kan helaas soms voorkomen dat jouw leefgeld niet op de verwachte tijd op jouw rekening staat. Als dit gebeurt, raden wij je aan eerst in te loggen in jouw dossier op onze website. Hier kan je controleren of er voldoende saldo op jouw rekening staat. Als er onvoldoende saldo is, dan is dit hoogstwaarschijnlijk de reden waarom jouw leefgeld niet gestort is.

Nee, wij geven geen contant leefgeld. Alle bedragen zullen op de leefgeldrekening worden gestort. Je kan contant geld pinnen bij een pinautomaat.

Als dat binnen jouw doelen past proberen wij dit geld over te maken naar jouw leefgeldrekening. Als er grote tekorten zijn op jouw beheerrekening, kan het voorkomen dat het vakantiegeld of de kinderbijslag niet kan worden uitgekeerd. Wij zullen dat altijd met je bespreken.

Het is belangrijk dat je post die je nog thuis krijgt doorstuurt naar ons postadres.

Dat adres is:
Nieuw Vaarwater
Postbus 59003
3008PA Rotterdam.

Het is mogelijk om IDEAL-betalingen te doen en te internetbankieren, tenzij wij dat samen anders hebben afgesproken. 

Het hoofdkantoor van Nieuw Vaarwater is op Batavierenstraat 15, Rotterdam. Je moet wel een afspraak maken voordat je langs komt. Er zijn niet altijd mensen aanwezig op dit adres. We hebben meer locaties, bij sommige locaties kan je altijd binnenlopen. Kijk hiervoor op onze kaart bij Contact.

Ons postadres is:
Postbus 59003
3008PA Rotterdam

Je kan ook altijd contact met ons opnemen via de telefoon, e-mail, WhatsApp of door een brief naar ons postbusnummer. Als er een persoonlijk gesprek nodig is, dan is het ook mogelijk om een huisbezoek in te plannen.

De kosten voor onze diensten verschillen per dienst en zijn afhankelijk van jouw situatie. We proberen zoveel mogelijk diensten gratis aan inwoners van Rotterdam aan te bieden. Klik hier om te kijken hoeveel onze diensten u kosten.

Stond je vraag er niet bij?

Onze excuses. Ga naar onze contactpagina en selecteer de manier hoe jij je vraag beantwoord wil hebben. Je mag ons bellen, WhatsAppen, e-mailen of een vragenformulier sturen. Je krijgt binnen 1 werkdag een reactie. En langskomen mag natuurlijk ook. We helpen je graag!

Naar contact

Je kunt ons ook appen voor het maken van een afspraak

Start WhatsApp gesprek